Adobe PhotoShop CS2 -Uvod u njegovo upoznavanje
Digitalna temnica ali iluzija? (Foto: Žiga intihar) |
Digitalna tamna komora ili iluzija?
Već od nekad vrijedi, da fotografija nije gotova pritiskom na okidač, nego da se tek od onda stvara. U analognom svijetu još danas mnogo fotografa misli da je ono što su snimili na film konačna fotografija ili otisak. To je mišljenje uvijek bilo krivo jer je tada nastala samo "latentna", nevidljiva slika. Put do vidljive, te nadasve kvalitetne slike je bio još dug. Istina je da im mi profesionalni "pripravljači" fotografija za konačan izgled slika iz filma ili papira nismo to nikada objašnjavali. Ako se za fotolaboratorij znalo da se tamo nešto napravilo u smislu korekture boje, za grafičku tehniku, posebice za obradu dijapozitiva preko izrade izvadaka boje i skeniranja, nikada nisu razmišljali da su tu te osobe koje koje završavaju i odlučuju kakav će biti fotografov konačni proizvod. I u toj fazi obrade fotografije se moglo dosta uticati na konačni proizvod, fotografiju. Čak u toj mjeri da smo se mogli upitati tko je uopće autor konačne, obrađene fotografije.
I u doba kemijske fotografije, mnogi smo sami izrađivali crno-bijele, kao i fotografije u boji. Samo tako smo mogli svoju osobnu početnu misao završiti nakon pritiska na okidač. Razne tehnike obrade fotografije u klasičnoj tamnoj komori su danas već zaboravljene. Samo rijetki još osvjetljavaju papir osjetljiv na svjetlo, odabiru njegovu gradaciju, paze na vrijeme osvjetljavanja, osjenčavaju određene dijelove slike, pripremaju kemikalije, razmišljaju o temperaturi i brzini razvijanja itd. Istina je da smo tom tehnikom prepravljali original da bi bio ljepši. Ne treba misliti da se u analognoj tehnici nije moglo ništa mijenjati od motiva, pritiska na okidač pa do konačne fotografije.
|
Vrlo malo nas je koji smo fotografije sa papira ili filma još prije 20 godina digitalizirali i mogli ih dodatno obrađivati. Tada se o digitalnoj obradi slike još nije govorilo. Prije 10 godina samo su rijetki primjetili da je većina naslovnica u revijama, plakatima i prospektima posve nešto drugo od onoga što pokazuje realni svijet i ono što je fotograf predao uredniku. Danas se za svaku "čudnu" fotografiju misli da je "digitalno obrađena"! Novi digitalni fotografi niti ne znaju da se solarizacija, meko crtanje, kontrast slike, razni efekti i efekt zoomiranja može postići i drugačije, a ne samo digitalnom obradom. Klasična tamna komora, gdje se slika obrađuje u potpunoj tami ili kod zelene, crvene ili žute svjetlosti, posve gubi svrhu. Danas fotografi iz "tame" dolaze na "svjetlo". Snaga digitalne tamne komore je izvanredna i kada jednom vidimo njezine mogućnosti, spoznamo da fotografija može ponovo oživjeti.
Naša šetnja kroz program poduzeća Adobe za obradu fotografija PhotoShop CS2, će biti opisana kroz nekoliko nastavaka i namijenjena je u prvom redu onima koji znaju postupke u klasičnoj tamnoj komori ili pak programe za obradu fotografija već poznaju.
Osnovni prozor programa PhotoShop. |
Pod prozorom Image se nalaze kako tonske korekture tako i mogućnost promjene veličine slike. |
Prvi moraju prije svega izgubiti strah pred novostima i mišljenje da je primjerenije upotrebljavati kemikalije. Odnosno, moraju spoznati, da nije ništa drugačije nego što je bilo. Fotografija još uvijek ostaje fotografija. Ali put do konačnog proizvoda je moderniji, moguće brži, u više izvedbi, jefitniji i naravno, kvalitetniji. Drugi, da saznaju što nam sve program za obradu fotografija nudi. Na taj način ćemo spoznati da li će nas "digitalna tamna komora" osvojiti ili ćemo obradu svojih fotografija prepusiti drugima. Čak i u tom slučaju, barem će saznati sve prednosti i mogućnosti programa i na taj način znati objasniti drugima što od obrade fotografije očekuju. Još važnije je da spoznamo što nam "digitalna tamna komora" uopće omogućuje. A nudi nam vrlo, vrlo mnogo. Čak toliko da je pogled na fotografiju s klasičnog vidika posve pogrešan.
PhotoShop CS2 ima odvojeni pretraživač. Zove se Bridge (most) i nudi nove mogućnosti. |
U programu Bridge možemo vidjeti sve parametre pod kojima smo fotografirali i možemo promijeniti imena datoteka u nama smislene. Kasnije je traženje određenih datoteka mnogo lakše. |
Uvod pred prvim koracima u program PhotoShop
Sa slijedećim člancima počinjemo s prvim koracima i otkrivanjem nekih tajni programa. Sve i još više nego što je prikazano na prethodnim stranama ćete saznati u slijedećim lekcijama. Tko pak želi program PhotoShop uopznati brže, na raspolaganju su mu tečaji programa u sklopu Digitalne Akademije (objavljeni na http://www.digitalna-akademija.com/).
Sve kao u klasičnoj tamnog komori! A: maskiranje za probu pravilnog osvjetljenja u stupnjevima, B: tonska korektura, C: solarizacija, D: naglašena oštrina, E: C/B, F: naglašene osnovne boje, G: toniranje, H: kontrast, I: osvjetljenje tamnih dijelova ... |
Program PhotoShop poznajemo već 18 godina. Posebne programe, koji su se upotrebljavali prije mnogo godina s bubanj skenerima (Hell - DaVinci) i nudili i više nego danas najnoviji PhotoShop CS2. Mogu tvrditi da program PhotoShop sada dobiva posve fotografska oruđa. Do sada je bio namjenjen u prvom redu za grafičku tehniku.
Spoznati ćemo još nešto. I to je za sve korisnike analogne tehnike vrlo bitno. Program PhotoShop, a to je digitalna tamna komora, je u osnovi komora na svjetlu. Sve što nam je nudila klasična tamna komora, program PhotoShop nam nudi to isto pomoću drugačije tehnike obrade. Sada se tonske korekture, gradacija i razni efekti izvedu na drugačiji način. Istina je da su program pisali programeri, ali isto tako niti uređaj za povećavanje i ostalu opremu nisu napravili fotografi. Znajte pak da je uz programera sjedio stručnjak koji poznaje obradu fotografije. I klasične. I tako ćemo vrlo brzo spoznati da je "digitalna tamna komora" vrlo slična klasičnoj, te da je sada naša tamna komora umjesto kakave garaže, kupaone ili posebne sobe u kojoj su uređaj za povećavanje, kemikalije i posude za razvijanje, sada naš stol s računalom. Pored računala i programa PhotoShop, trebamo samo ekran gdje vidimo sva oruđa i miša s kojim ta oruđa upotrebljavamo.
U nastavcima ćemo upoznati program PhotoShop CS2 od otvaranja i arhiviranja fotografija, preko osnovnih korektura, izreza, rotiranja, jednostavnih tonskih korektura, kako posegnuti u zahtjevnije tonske korekture, koje upotrebiti kod određenih zahtjeva, selektiranje određenih dijelova i mogućnost njihove obrade, oklanjanje smetajućih dijelova u slici, dodavanje slike u sliku ili samo dio motiva iz druge slike, kako interpolirati fotografije, dodatno ih izoštriti, pripremiti za osvjetljavanje u fotolaboratoriju ili ispis na pisaču i mnogo efekata koji nam omogućavaju dodatno mijenjati fotografiju obzirom na izraznu vrijednost.
Za početak si kod prikazanih fotografija možemo pogledati do kuda seže obrada fotografije.
Upoznati ćemo se s različitim načinima izrazivanja slike. To što je u klasičnoj komori bilo dugotrajan i vrlo precizan posao. S programom PhotoShop je sada to postalo mnogo jednostavnije. Digitalno nam nudi nevjerojatno jednostavnije mogućnosti. |
S funkcijom "Extract" do brzih izreza. |
Sve je u vašoj mašti! Otvorite joj put. |
Program nam sve omogućava. Samo se morate barem djelomično s njim upoznati. U cijelosti je to skoro nemoguće. Uprkos tome što program PhotoShop koristim već 16 godina, poznajem ga dobro oko 30ak postotaka. Fotograf treba znati samo negdje oko 10 posto. Većina funkcija je vrlo slična, da se mogu poistovjetiti s već poznatim. |
Širokokutni objektivi nam brzo pokvare sliku. Linije počnu padati, kriviti se ili kako drugačije mijenjati oblik. Ali svakako fotografirajte. S dovoljno točaka zalihe, će vaše povećanje dobiti novu dimenziju. |
Nema potrebe koristiti posebne“shift-tilt” objektive ili kamere s mijehom da bi promijenili nagib zahvata. Sada s pomoću programa u par sekundi poravnamo linije. Preporučljivo je uhvatiti nešto širi kut s većom količinom točaka. |
Prozor "Lens Correction", kojim popravaljamo greške naših objektiva. |
Popravljanje greške širokokutnih objektiva, "distorzija" i "padanje" linija. |
Da li vam je svjetlomjer krivo izmjerio svjetlost ili ste se odlučili za nepravilnu korekturu? |
U većini slučajeva neće biti problema. Upoznati ćemo prozor "Adjustments" u kojem je mnogo mogućnosti kako popraviti našu fotografiju. |
Fotografirali su vas u zavidnoj situaciji, ali vas fotografija nije zadovoljila. Gdje ste na slici? Odnosno, da li je fotograf vrijedan "PRO" naziva ? |
Ako je preveliki kontrast zavarao fotogfrafa i nije vas doosvjetlio s bljeskalicom, imate s programom mogućnost ipak se pokazati ! "Voila!" |
Znamo da širokokutni objektivi vrlo brzo vinjetiraju. Na rubovima zatamne sliku. To se događa najćešće objektivima nižeg cjenovnog razreda. Niti kakav skuplji nije iznimka. Ali ne priznajemo ! |
Ali zašto bi kupovali nekoliko puta skuplji objektiv da bi imao manje grešaka. Koja sekunda u programu i njegovim oruđem i snimka sa skupljim objektivom bez grešaka je napravljen. (A to zašto bi kupovali uzmite za šalu!) |
U Programu PhotoShop možemo napraviti naslovnice knjiga, revija .... |
Fotografije su uvijek pune neželjenih elemenata. U analognoj komori je s maskiranjem bilo mnogo posla. Samo rijetki su to probali i na razne popravke potrošili mnogo vremena. |
Naši stari dijapozitivi s pomoću skenera i pretvorbe u digitalni zapis ponovno ožive. Pogrešno je mišljenje da je dijapozitiv jedini original. Još nekada smo ga popravljali, a danas je to samo lakše. |
Autor: Matjaž Intihar, http://www.e-fotografija.com/