Adobe PhotoShop CS2 -Uvod u njegovo
upoznavanje
|
Digitalna temnica ali iluzija?
(Foto: Žiga intihar) |
Digitalna
tamna komora ili iluzija?
Već
od nekad vrijedi, da fotografija nije gotova pritiskom na okidač, nego da se
tek od onda stvara. U analognom svijetu još danas mnogo fotografa misli da je
ono što su snimili na film konačna fotografija ili otisak. To je mišljenje
uvijek bilo krivo jer je tada nastala samo "latentna", nevidljiva
slika. Put do vidljive, te nadasve kvalitetne slike je bio još dug. Istina je
da im mi profesionalni "pripravljači" fotografija za konačan
izgled slika iz filma ili papira nismo to nikada objašnjavali. Ako se za
fotolaboratorij znalo da se tamo nešto napravilo u smislu korekture boje, za
grafičku tehniku, posebice za obradu dijapozitiva preko izrade izvadaka boje
i skeniranja, nikada nisu razmišljali da su tu te osobe koje koje završavaju
i odlučuju kakav će biti fotografov konačni proizvod. I u toj fazi obrade
fotografije se moglo dosta uticati na konačni proizvod, fotografiju. Čak u
toj mjeri da smo se mogli upitati tko je uopće autor konačne, obrađene
fotografije.
I u doba
kemijske fotografije, mnogi smo sami izrađivali crno-bijele,
kao i fotografije u boji. Samo tako smo mogli svoju osobnu
početnu misao završiti nakon pritiska na okidač. Razne tehnike
obrade fotografije u klasičnoj tamnoj komori su danas već
zaboravljene. Samo rijetki još osvjetljavaju papir osjetljiv
na svjetlo, odabiru njegovu gradaciju, paze na vrijeme osvjetljavanja,
osjenčavaju određene dijelove slike, pripremaju kemikalije,
razmišljaju o temperaturi i brzini razvijanja itd. Istina
je da smo tom tehnikom prepravljali original da bi bio ljepši.
Ne treba misliti da se u analognoj tehnici nije moglo ništa
mijenjati od motiva, pritiska na okidač pa do konačne fotografije.
Vrlo
malo nas je koji smo fotografije sa papira ili filma još prije 20 godina
digitalizirali i mogli ih dodatno obrađivati. Tada se o digitalnoj obradi
slike još nije govorilo. Prije 10 godina samo su rijetki primjetili da je većina
naslovnica u revijama, plakatima i prospektima posve nešto drugo od onoga što
pokazuje realni svijet i ono što je fotograf predao uredniku. Danas se za
svaku "čudnu" fotografiju misli da je "digitalno obrađena"!
Novi digitalni fotografi niti ne znaju da se solarizacija, meko crtanje,
kontrast slike, razni efekti i efekt zoomiranja može postići i drugačije, a
ne samo digitalnom obradom. Klasična tamna komora, gdje se slika obrađuje u
potpunoj tami ili kod zelene, crvene ili žute svjetlosti, posve gubi svrhu.
Danas fotografi iz "tame" dolaze na "svjetlo". Snaga
digitalne tamne komore je izvanredna i kada jednom vidimo njezine mogućnosti,
spoznamo da fotografija može ponovo oživjeti.
Naša
šetnja kroz program poduzeća Adobe za obradu fotografija PhotoShop
CS2, će biti opisana kroz nekoliko nastavaka i namijenjena je u
prvom redu onima koji znaju postupke u klasičnoj tamnoj komori ili pak
programe za obradu fotografija već poznaju.
|
Osnovni
prozor programa PhotoShop.
|
|
Pod
prozorom Image se nalaze kako tonske korekture tako i mogućnost
promjene veličine slike.
|
Prvi
moraju prije svega izgubiti strah pred novostima i mišljenje da je
primjerenije upotrebljavati kemikalije. Odnosno, moraju spoznati, da nije ništa
drugačije nego što je bilo. Fotografija još uvijek ostaje fotografija. Ali
put do konačnog proizvoda je moderniji, moguće brži, u više izvedbi,
jefitniji i naravno, kvalitetniji. Drugi, da saznaju što nam sve program za
obradu fotografija nudi. Na taj način ćemo spoznati da li će nas
"digitalna tamna komora" osvojiti ili ćemo obradu svojih
fotografija prepusiti drugima. Čak i u tom slučaju, barem će saznati sve
prednosti i mogućnosti programa i na taj način znati objasniti drugima što
od obrade fotografije očekuju. Još važnije je da spoznamo što nam
"digitalna tamna komora" uopće omogućuje. A nudi nam vrlo, vrlo
mnogo. Čak toliko da je pogled na fotografiju s klasičnog vidika posve pogrešan.
|
PhotoShop
CS2 ima odvojeni pretraživač. Zove se Bridge (most) i nudi nove mogućnosti.
|
|
U
programu Bridge možemo vidjeti sve parametre pod kojima smo
fotografirali i možemo promijeniti imena datoteka u nama smislene.
Kasnije je traženje određenih datoteka mnogo lakše.
|
Uvod
pred prvim koracima u program PhotoShop
Sa
slijedećim člancima počinjemo s prvim koracima i otkrivanjem nekih tajni
programa. Sve i još više nego što je prikazano na prethodnim stranama ćete
saznati u slijedećim lekcijama. Tko pak želi program PhotoShop uopznati brže,
na raspolaganju su mu tečaji programa u sklopu Digitalne Akademije
(objavljeni na http://www.digitalna-akademija.com/).
|
Sve
kao u klasičnoj tamnog komori! A: maskiranje za probu pravilnog
osvjetljenja u stupnjevima, B: tonska korektura, C: solarizacija, D:
naglašena oštrina, E: C/B, F: naglašene osnovne boje, G: toniranje,
H: kontrast, I: osvjetljenje tamnih dijelova ...
|
Program
PhotoShop poznajemo već 18 godina. Posebne programe, koji su
se upotrebljavali prije mnogo godina s bubanj skenerima (Hell - DaVinci) i
nudili i više nego danas najnoviji PhotoShop CS2. Mogu tvrditi da
program PhotoShop sada dobiva posve fotografska oruđa. Do sada je bio
namjenjen u prvom redu za grafičku tehniku.
Spoznati
ćemo još nešto. I to je za sve korisnike analogne tehnike vrlo bitno.
Program PhotoShop, a to je digitalna tamna komora, je u osnovi komora
na svjetlu. Sve što nam je nudila klasična tamna komora, program PhotoShop
nam nudi to isto pomoću drugačije tehnike obrade. Sada se tonske
korekture, gradacija i razni efekti izvedu na drugačiji način. Istina je da
su program pisali programeri, ali isto tako niti uređaj za povećavanje i
ostalu opremu nisu napravili fotografi. Znajte pak da je uz programera sjedio
stručnjak koji poznaje obradu fotografije. I klasične. I tako ćemo vrlo
brzo spoznati da je "digitalna tamna komora" vrlo slična klasičnoj,
te da je sada naša tamna komora umjesto kakave garaže, kupaone ili posebne
sobe u kojoj su uređaj za povećavanje, kemikalije i posude za razvijanje,
sada naš stol s računalom. Pored računala i programa PhotoShop, trebamo
samo ekran gdje vidimo sva oruđa i miša s kojim ta oruđa upotrebljavamo.
U
nastavcima ćemo upoznati program PhotoShop CS2 od otvaranja i
arhiviranja fotografija, preko osnovnih korektura, izreza, rotiranja,
jednostavnih tonskih korektura, kako posegnuti u zahtjevnije tonske korekture,
koje upotrebiti kod određenih zahtjeva, selektiranje određenih dijelova i
mogućnost njihove obrade, oklanjanje smetajućih dijelova u slici, dodavanje
slike u sliku ili samo dio motiva iz druge slike, kako interpolirati
fotografije, dodatno ih izoštriti, pripremiti za osvjetljavanje u
fotolaboratoriju ili ispis na pisaču i mnogo efekata koji nam omogućavaju
dodatno mijenjati fotografiju obzirom na izraznu vrijednost.
Za
početak si kod prikazanih fotografija možemo pogledati do kuda seže obrada
fotografije.
|
Upoznati
ćemo se s različitim načinima izrazivanja slike. To što je u klasičnoj
komori bilo dugotrajan i vrlo precizan posao. S programom PhotoShop je
sada to postalo mnogo jednostavnije. Digitalno nam nudi nevjerojatno
jednostavnije mogućnosti.
|
|
S
funkcijom "Extract" do brzih izreza.
|
|
Sve
je u vašoj mašti! Otvorite joj put.
|
|
Program
nam sve omogućava. Samo se morate barem djelomično s njim upoznati.
U cijelosti je to skoro nemoguće. Uprkos tome što program PhotoShop
koristim već 16 godina, poznajem ga dobro oko 30ak postotaka.
Fotograf treba znati samo negdje oko 10 posto. Većina funkcija
je vrlo slična, da se mogu poistovjetiti s već poznatim.
|
|
Širokokutni
objektivi nam brzo pokvare sliku. Linije počnu padati, kriviti se ili
kako drugačije mijenjati oblik. Ali svakako fotografirajte. S
dovoljno točaka zalihe, će vaše povećanje dobiti novu dimenziju.
|
|
Nema
potrebe koristiti posebne“shift-tilt” objektive ili kamere s
mijehom da bi promijenili nagib zahvata. Sada s pomoću programa u par
sekundi poravnamo linije. Preporučljivo je uhvatiti nešto širi kut
s većom količinom točaka.
|
|
Prozor
"Lens Correction", kojim popravaljamo greške naših
objektiva.
|
|
Popravljanje
greške širokokutnih objektiva, "distorzija" i
"padanje" linija.
|
|
Da
li vam je svjetlomjer krivo izmjerio svjetlost ili ste se odlučili za
nepravilnu korekturu?
|
|
U
većini slučajeva neće biti problema. Upoznati ćemo prozor
"Adjustments" u kojem je mnogo mogućnosti kako popraviti našu
fotografiju.
|
|
Fotografirali
su vas u zavidnoj situaciji, ali vas fotografija nije zadovoljila.
Gdje ste na slici? Odnosno, da li je fotograf vrijedan "PRO"
naziva ?
|
|
Ako
je preveliki kontrast zavarao fotogfrafa i nije vas doosvjetlio s
bljeskalicom, imate s programom mogućnost ipak se pokazati !
"Voila!"
|
|
Znamo
da širokokutni objektivi vrlo brzo vinjetiraju. Na rubovima zatamne
sliku. To se događa najćešće objektivima nižeg cjenovnog razreda.
Niti kakav skuplji nije iznimka. Ali ne priznajemo !
|
|
Ali
zašto bi kupovali nekoliko puta skuplji objektiv da bi imao manje grešaka.
Koja sekunda u programu i njegovim oruđem i snimka sa skupljim
objektivom bez grešaka je napravljen. (A to zašto bi kupovali uzmite
za šalu!)
|
|
U
Programu PhotoShop možemo napraviti naslovnice knjiga, revija ....
|
|
Fotografije
su uvijek pune neželjenih elemenata. U analognoj komori je s
maskiranjem bilo mnogo posla. Samo rijetki su to probali i na razne
popravke potrošili mnogo vremena.
|
|
Naši
stari dijapozitivi s pomoću skenera i pretvorbe u digitalni zapis
ponovno ožive. Pogrešno je mišljenje da je dijapozitiv jedini
original. Još nekada smo ga popravljali, a danas je to samo lakše.
|
Autor: Matjaž Intihar, http://www.e-fotografija.com/
|